Rechtmatigheidsverantwoording
Vanaf 1 januari 2023 is het college zelf verantwoordelijk voor het opstellen van een rechtmatigheidsverantwoording inzake de rechtmatigheid van de financiële beheershandelingen. Dit betekent dat wij moeten verantwoorden dat alle uitgaven en inkomsten van de gemeente in overeenstemming zijn met de geldende wet- en regelgeving, beleidsregels en gemeentelijke besluiten.
Het college stelt deze verantwoording op volgens een voorgeschreven format. De accountant beoordeelt deze als onderdeel van zijn controle op de getrouwheid van de jaarrekening als geheel. In het controleprotocol worden nadere aanwijzingen voor de accountant vastgelegd, met bijzondere aandacht voor de goedkeuring- en rapporteringstoleranties. In de raadsvergadering van 11 december willen wij de raad voorstellen om conform de BBV werken met een goedkeuringstolerantie van 2% van de totale lasten, exclusief toevoegingen aan de reserves, en een rapporteringstolerantie vanaf €100.000.
Binnen de paragraaf Bedrijfsvoering van de jaarrekening rapporteren wij op basis van de nieuwe richtlijnen over drie punten:
- Aanvullende informatie over geconstateerde afwijkingen;
- Acties die worden ondernomen om toekomstige afwijkingen te voorkomen;
- Niet-financiële onrechtmatigheden met betrekking tot het niet naleven van de bepalingen in de Wet Fido.
In de verantwoording over het verslagjaar 2026 zullen deze onderwerpen verder worden toegelicht
Inkoop
In 2026 gaan we, conform 2025, inkoopbeleid uitvoeren waarin de volgende speerpunten naar voren komen:
- Het inzetten van duurzaamheidscriteria bij aanbestedingen. Hierbij wordt in ieder geval het ambitieniveau significant gehanteerd. Dit ambitieniveau heeft als doel het aanmoedigen van duurzame producten, diensten en werken om significante duurzaamheidswinst te maken.
- Daar waar mogelijk gebruik te maken van onze lokale leveranciers. Dit zijn leveranciers binnen de gemeentegrenzen.
- Het verminderen van de administratieve lasten voor gemeente en leveranciers door het verminderen van het aantal facturen en meer gebruik te maken van e-facturen.
- Optimaliseren van de contractendatabase.
Subsidiescan
We hebben eind 2024 door een externe partij een subsidiescan laten uitvoeren op basis van het Bestuursprogramma 2022-2026 en de ambities uit het Coalitieakkoord "Samen denken en samen doen. De scan geeft een omvangrijke oogst aan subsidieregelingen die aansluiten op de urgente maatschappelijke opgaven. De scan hebben we in de organisatie gedeeld en op alle relevante onderdelen wordt getoetst de mogelijkheden voor het verkrijgen van externe subsidies. Vervolgens hebben we voor 1 jaar de ondersteuning van dit extern subsidiebureau georganiseerd met het doel om maximale subsidies voor onze ambities te ontvangen. In 2026 gaan we de ondersteuning evalueren.
