Hoewel we ons in deze begroting vooral richten op wat we in Borger-Odoorn doen en waar we voor staan, zullen we ook rekening moeten houden met wat er in onze omgeving gebeurt. Daarmee bedoelen we maatschappelijke ontwikkelingen die invloed hebben op de keuzes en keuzemogelijkheden in Borger-Odoorn. Hier zullen we niet op financiële ontwikkelingen ingaan, deze vindt u in de rest van de begroting.

| Val kabinet Schoof Op 3 juni 2025 viel het kabinet Schoof. Op 29 oktober 2025 vinden er Tweede Kamerverkiezingen plaats. Het is onzeker hoe lang de formatie zal duren. Wel zal naar verwachting tijdens de formatie geen grootschalige nieuwe initiatieven worden gestart vanuit het rijk. |
|---|

| Prijsstijgingen We leven nog steeds in een periode van naar verhouding hoge inflatie. In onze begroting zien we dit terug in de indexatie van verschillende uitgaven. Denk aan loonkosten van de gemeente zelf en van organisaties waar we mee samenwerken. Vooralsnog zien we dat de inflatie nog niet afvlakt naar het Europees gemiddelde. |
|---|

| Vergrijzing, ontgroening en jeugdproblematiek De verwachting blijft dat het gebruik van Wmo- voorzieningen de komende jaren zal stijgen als gevolg van dubbele vergrijzing. Dubbele vergrijzing betekent dat zowel het aantal ouderen in onze gemeente toeneemt als de gemiddelde leeftijd stijgt. In Borger-Odoorn speelt dit nog meer dan in Nederland als geheel. Het blijft daarnaast een uitdaging om jongeren te behouden voor onze gemeente om te wonen en te werken. Studie en werk elders zijn oorzaken voor het wegtrekken van jongeren uit de gemeente (de zogenaamde ontgroening). En wie eenmaal weg is, komt niet zomaar terug. Hierbij aansluitend zien we tevens een ontwikkeling dat de jeugd- en jongerenproblematiek veel blijft vragen wat betreft ureninzet en kosten. |
|---|

| Migratie In Den Haag bestaat nog steeds de politieke wens om een nieuw en strenger migratiebeleid in te voeren. Onduidelijk is echter in hoeverre zowel beide Kamers hiermee akkoord zullen gaan. Hetzelfde geldt voor het streven de Spreidingswet in te trekken, naar verwachting zal een nieuw kabinet hierover een standpunt innemen en eventueel met wetsvoorstellen komen. Ondertussen neemt op het moment van schrijven het aantal aanmeldingen bij de opvanglocatie in Ter Apel toe. De opvangcrisis is daarmee waarschijnlijk nog niet op korte termijn opgelost. |
|---|

| Elektriciteit en water Het gebruik van elektriciteit en water neemt toe. Een vraagstuk bij elektriciteit is dat er sprake is van tweerichtingsverkeer. Veel inwoners zijn niet alleen consument, maar ook producent van elektriciteit. Dit zorgt mede voor netverstopping en soms tot overaanbod. De infrastructuur om meer elektriciteit te kunnen vervoeren wordt aangepakt, maar dit kost tijd. En is daarmee soms een hindernis voor startende ondernemingen die veel stroom nodig hebben. Daarnaast zien we een toenemend gebruik van water en waarschuwt de WMD dat op termijn de drinkwatervoorziening bedreigd kan worden. Het gaat niet alleen om een kwantitatief vraagstuk, maar ook de kwaliteit van het grondwater wordt bedreigd. Pas over enkele decennia zien we immers in het grondwater wat we nu in de bodem laten wegzinken. Water wordt ook belangrijker omdat naar verwachting meer neerslag in de winter tot wateroverlast kan leiden. Terwijl het voorjaar en de zomer gemiddeld droger zullen worden en droogte langer kan aanhouden. |
|---|

| Ondermijning De gezamenlijke Drentse overheden hebben een gezamenlijk aanpak tegen ondermijning ontwikkeld. In deze aanpak is een aantal concrete doelen benoemd. Voor het realiseren van deze doelen werken alle gemeenten, provincie en waterschappen samen. Doelen zijn bijvoorbeeld het vergroten van bewustwording, het actualiseren van beleid, en weerbaarheid en integriteit van zowel bestuur als ambtelijke organisatie. Dit zijn noodzakelijke voorwaarden voor het effectief en efficiënt kunnen optreden tegen ondermijnende activiteiten. |
|---|

| Het Nationaal Programma Vitale Regio’s Met de gemeenten Coevorden, Emmen, Hoogeveen, de Provincie Drenthe en Binnenlandse Zaken werken wij samen in het Ontwikkelperspectief Zuid- en Oost-Drenthe. Dit loopt samen op met het Nationaal Programma Vitale Regio's (NPVR), waarbij het rijk antwoord probeert te geven op het rapport Elke Regio Telt. In dit rapport werd duidelijk dat in de afgelopen periode niet elke regio in Nederland evenzeer meetelde waar het ging om investeringen en aandacht. Met het Ontwikkelperspectief, in samenhang met het NPVR, ontstaat er door slimme koppelingen in verschillende opgaves ruimte voor vernieuwing en innovatie. Denk aan het combineren van wonen, werken en leren. Aan nieuwe vormen van landbouw die bijdragen aan biodiversiteit, leefbaarheid en cultuurhistorie. Aan het bundelen van voorzieningen in dorpen zodat vitale ontmoetingsplekken behouden blijven, of toeristische ontwikkelingen die ten goede komen aan de lokale bevolking en ondernemers. Hier ligt geen blauwdruk voor klaar, maar wel een overkoepelende ambitie: samenwerking, pionieren, creativiteit en vertrouwen in de kracht van de regio zelf. Dit is zeker niet de enige samenwerking waar onze gemeente aan deelneemt. Enkele anderen zijn BOCE, de P10, de Arbeidsmarktregio Drenthe en de Agenda voor de Veenkoloniën. |
|---|