Bijlagen

Dynamische prioriteitenlijst

Inleiding
We maken twee keer per jaar een integrale afweging over bestedingsvoorstellen aan de hand van de Dynamische Prioriteiten Lijst (DPL) bij de begroting en de BERAP I.

In de Kadernota 2026 hebben we uw raad om in te stemmen met de denkrichting ten aanzien van de bestuurlijke voorstellen die op dat moment in beeld waren. In deze begroting hebben we een aantal bestedingsvoorstellen geselecteerd die we aan uw raad voorleggen met het verzoek het budget beschikbaar te stellen.

We doen voorstellen van de DPL en van het meerjarig investeringsplan.

Meerjarige investeringen
Het meerjarig investeringsplan (MJIP) is een afzonderlijk document dat gelijktijdig met de begroting 2026 wordt aangeboden. In dit plan zijn de investeringsvoorstellen afzonderlijk toegelicht.

Hieronder een overzicht van de voorstellen van het MJIP, conform Kadernota 2026, waar wij een hoge prioriteit aan geven.

Investeringen met hoge prioriteit

Investering

Structureel 

2026

1

Bruggen

196.800

11.000

2

Uitbreiding Esdal College Borger

1.425.110

56.771

3

2e Exloërmond, scholen IHP en MFA

5.000.000

250.000

4

Valthermond, scholen IHP en MFA

2.500.000

125.000

5

Investering GVVP 2026

600.000

45.000

Totaal:

9.721.910

487.771

We lichten de voorstellen van ons college kort toe:

1. Bruggen
In het MJIP is voor het groot onderhoud van bruggen een totaalbedrag van € 984.000 opgenomen. In het beleidsplan bruggen wordt voorgesteld om het groot onderhoud over 5 jaren gefaseerd uit te voeren.  De kapitaallast behorende bij de investering in jaarschijf 2026 is als structurele last verwerkt.

2. Uitbreiding Esdal College Borger
Het nieuwe Esdal College Borger is per 1 januari 2024 in gebruik genomen. De bouw was gebaseerd op het huisvesten van 154 leerlingen. Op dit moment zijn er 208 leerlingen en is tussentijdse instroom niet meer mogelijk. Hiermee heeft het Esdal College een fors ruimteprobleem. Het is onze wettelijke zorgplicht te voorzien in voldoende en adequate onderwijshuisvesting. Door de uitbreiding blijft goed (voortgezet) onderwijs gewaarborgd. De uitbreiding is gebaseerd op een uitbreiding naar 223 leerlingen. De totale investering bedraagt € 1.676.600. Aurelia Onderwijs betaalt 15%. Onze gemeente betaalt dan 85% (€ 1.425.110).  

3. 2e Exloërmond, scholen IHP en MFA
De scholen in 2e Exloërmond zijn in blok 2 (periode 2027-2030) van het IHP opgenomen. In de begroting 2025 heeft de raad besloten om middelen te reserveren voor de scholen en een MFA. Het bedrag dat gereserveerd is zijn het investeringsbedrag (€ 5.077.000) dat in het IHP is opgenomen voor Kindcentrum De Wegwijzer (€ 2.249.000), OBS De Westhoek (€ 1.492.000) en voor de MFA € 1.500.000. Het bedrag voor de MFA is indicatief en bedoeld als eerste reservering. Uit de verkenning blijkt dat het kansrijk is dat de scholen samen met andere maatschappelijke voorzieningen samengebracht kunnen worden in een MFA. Ook was er recentelijk een draagvlakonderzoek in 2e Exloërmond. Uit dit onderzoek blijkt dat er veel draagvlak is voor een MFA. De verkenning geeft aan dat het kansrijk is om een structurele oplossing te bieden voor de voetbalkleedruimte en -kantine, het dorpshuis en ook de sporthal. De sporthal is niet duurzaam en ook niet rendabel. Een totaaloplossing is mogelijk om dit allemaal op te lossen. Dit vraagt een (extra) indicatieve investering van € 5.000.000.

4. Valthermond, scholen en MFA
De OBS De Aanloop in Valthermond is in het IHP in blok 1 opgenomen. In de Begroting 2024 is hiervoor € 1.624.000 gereserveerd. De CKC Rehoboth in Valthermond is in blok 4 (vanaf 2035) opgenomen. Uit de verkenning komt naar voren dat nieuwbouw en centralisatie van deze scholen bij de MFA gewenst is. Ook blijkt uit de verkenning dat er een structurele oplossing van MFA Brughuus gewenst is. Oplossing kunnen zijn: nieuwe gebruikers om de MFA meer rendabel te maken en bouwkundige aanpassingen. Graag gaan we met uw raad in gesprek voor een totaaloplossing voor Valthermond. We stellen voor om hiervoor indicatief een (extra) bedrag van € 2,5 miljoen te reserveren.

5. Investering GVVP
Het GVVP is vastgesteld voor de periode 2019-2029. Om projecten uit het GVVP te kunnen uitvoeren, stellen wij voor om evenals eerdere jaren een bedrag van € 600.000 beschikbaar te stellen.

Na de besluitvorming over de Kadernota 2026 worden twee voorstellen toegevoegd. Het gaat om de bouw van de Jongerenhub en de aankoop van MFA Het Hunzehuys.
 

Investeringen met hoge prioriteit

Investering

Structureel 

2026

6

Investering Jongerenhub

pm

15.000

7

MFA Het Hunzehuys

9.000.000

0

Totaal:

9.000.000

15.000

MJIP

TOTAAL inevsteringen

18.721.910

502.771

6. Investering Jongerenhub

Bij de behandeling van de Kadernota 2026 heeft de raad een motie Jongerenhub aangenomen. En verzoekt het college te onderzoeken hoe in onze gemeente Jongerenhubs gerealiseerd kunnen worden in samenhang met lopende ontwikkelingen bij het voortgezet onderwijs (Esdal college) en ontmoetingsruimten zoals in diverse dorpen.

In deze motie vraagt de raad het college om bij de Begroting 2026 een globale kostenraming voorleggen. In deze Begroting  2026 stellen we voor om indicatief € 150.000 beschikbaar hiervoor te stellen. Dit betreft een eerste indicatieve reservering. In een raadbrief geven we de globale kostenraming. In bovenstaand overzicht hebben we pm opgenomen en zijn in afwachting op de globale kostenraming. De raadbrief krijgt u voor de begrotingsvergadering van 6 november 2025, zodat u dit kunt betrekken bij de besluitvorming.

7. MFA Hunzehuys
In de raadsvergadering van 7 juli 2025 hebben wij u uitgenodigd om wensen en bedenkingen te uiten ten aanzien van het voornemen van het college om MFA Het Hunzehuys aan te kopen voor een bedrag van € 9 miljoen kk per 15 januari 2026. Vervolgens hebben we als college daarna besloten om dit pand te kopen. De aankoop van de MFA kan budgettair neutraal worden uitgevoerd en vraagt om een herschikking van financiële middelen. De begrotingswijziging is een raadbevoegdheid en is in deze Begroting 2026 opgenomen. Dit betreft een activering van de investering en wijziging van de exploitatie (huuropbrengsten, onderhoudskosten en kapitaallasten). Door het vaststellen van deze begroting stemt uw raad in met de begrotingswijziging en de aankoop van MFA Hunzehuys.    

Bestedingsvoorstellen

Autonome bestedingsvoorstellen
De kadernota bevat enkele autonome bestedingsvoorstellen. Deze voorstellen beschouwen we als onvermijdelijk en zijn feitelijk bijstellingen van budgetten. We hebben de volgende autonome voorstellen opgenomen.

Onderwerp

Structureel

Incidenteel

Autonome voorstellen

2026

2026

1

Regio Deal Zuid- en Oost-Drenthe (jaarlijkse bijdrage)

225.000

2

Sociaal domein (Jeugd en Wmo huishoudelijke hulp)

1.000.000

3

Huisvesting peuterspeelzalen

-64.500

Subtotaal:

0

1.160.500

Na het vaststellen van de Kadernota zijn geen nieuwe autonome voorstellen aangedragen.

1.Regio Deal Zuid- en Oost-Drenthe
De raad heeft in de vergadering van 13 juli 2023 besloten o m weer te participeren in een nieuwe Regio Deal. Er zijn 4 nieuwe programmalijnen: Leven Lang Ontwikkelen, Zorg en Welzijn, Economische Structuurversterking en Aantrekkelijke Regio. Aan de hand van deze programmalijnen worden er nieuwe projecten opgestart. De kosten bedragen vanaf 2024 € 225.000 per jaar voor een periode van 4 jaar. Voor 2026 nemen we de kosten als autonoom voorstel mee.
Financieel effect: € 225.000 incidenteel nadelig

2. Sociaal domein
In de Kadernota 2025 en ook in de Begroting 2025 zijn de budgetten Sociaal Domein primair incidenteel verhoogd. De budgetten zijn niet structureel verhoogd, want we zijn in afwachting van de Hervormingsagenda Jeugd, inkomensafhankelijke eigen bijdrage Wmo en eventuele extra middelen uit het Gemeentefonds. In het hoofdstuk Financiële ontwikkelingen bent u geïnformeerd over de meest recente ontwikkelingen vanuit het Rijk en dat er een incidentele compensatie van het Rijk is voor de toegenomen kosten van het sociaal domein. We schatten dat voor 2026 in aanvulling op deze compensatie € 1.000.000 incidenteel noodzakelijk is. Structurele verhoging stellen we niet voor. We wachten de ontwikkelingen met betrekking tot de Hervormingsagenda Jeugd, de inkomensafhankelijke bijdrage Wmo en de mei- en septembercirculaire 2025 af.
Financieel effect: € 1.000.000 incidenteel nadelig

3. Huisvesting peuterspeelzalen
Door overname van huurcontracten door andere partijen en een verandering in de functie van leegstaande ruimtes is het oorspronkelijk begroot bedrag te hoog. Dit kan structureel verlaagd worden. Dat levert een voordeel op van € 64.500.
Financieel effect: € 64.500 voordelig

Bestuurlijke voorstellen met hoge prioriteit
Er worden meerdere bestuurlijke voorstellen gedaan die we hoge prioriteit geven. Dat betekent dat we aan uw raad vragen in deze begroting de gevraagde kredieten hiervoor beschikbaar stellen. Eerst worden de voorstellen uit de Kadernota 2026 toegelicht en daarna de nieuwe voorstellen.

Beleidsmatige voorstellen
De onderstaande beleidsmatige voorstellen zijn afkomstig uit de Kadernota 2026.

Structureel

Incidenteel

2026

2026

Voorstellen Kadernota 2026

1

Trainees

265.000

2

Uitvoeringsbudget bewegen in de openbare ruimte

100.000

3

Griffie 

96.000

4

Mentale weerbaarheid ter voorkoming schooluitval

90.000

5

Kansencoach

210.000

6

Budgetcoaches en projectcoördinator Financieel Team

175.000

7

LEADER bijdrage Oost-Drenthe 2024-2027

38.000

8

Dutch TechZone

26.000

9

Bijdrage programma Vitale Vakantieparken Drenthe 2025-2027

20.000

10

Beleidsadviseur Openbare Orde en Veiligheid

90.000

11

BOA 

50.000

12

Griffie / verkiezingen inwerken nieuwe raad

65.000

13

Informatieveiligheid extra kosten

100.000

14

Omgevingswet: geluid (aandachtsgebieden) in beeld brengen

18.000

15

Volkshuisvestingsprogramma

50.000

16

Pilot Tiny houses uitvoeren 

10.000

17

Streektaal op plaatsnaamborden

70.000

18

Herijking gezondheidsbeleid incidenteel 

25.000

19

Sport- en cultuurgala 

10.000

20

Werkbudget buurtsport coaches/cultuurcoaches 

30.000

21

Ketenaanpak: Overgewicht en obesitas kinderen

50.000

22

Borgen ketenaanpakken Preventie en Inclusie 

70.000

23

Naschoolse activiteiten

75.000

24

Behouden buurtkamers 

75.000

25

Ketenaanpak: Welzijn op Recept 

38.000

26

Kinderraad  

15.000

Subtotaal:

0

1.861.000

Beleidsmatige voorstellen
1. Trainees
Portefeuillehouder: J. Seton
MT lid: S. Sibon
Toelichting : Al enkele jaren werken wij met trainees, meestal 4 per jaar. We zien dat de trainees een goede frisse bijdrage leveren aan de organisatie. Inmiddels zijn meerdere trainees doorgestroomd naar vaste functies in onze organisatie. Het voorstel is om de inzet van trainees in 2026 te continueren. De kosten bedragen € 265.000.
Financieel effect: € 265.000 incidenteel nadelig

2. Uitvoeringsbudget Bewegen in de Openbare Ruimte
Portefeuillehouder: A.T.J. van Tongeren
MT lid: A. van der Schuur
Toelichting: Op 21 maart 2024 heeft uw raad unaniem de 'motie vreemd aan de orde van de dag speelplekken' aangenomen. De motie gaat over een toetsingskader Bewegen in de Openbare Ruimte (BIOR) en bij de uitvoering daarvan nadrukkelijk aandacht te hebben voor de wensen van de kinderraad voor spelen een bewegen in de buitenruimte. In 2025 heeft uw raad € 100.000 beschikbaar gesteld. Nu wordt voorgesteld om ook in 2026 € 100.000 beschikbaar te stellen voor de uitvoering van het toetsingskader, mits er sprake is van cofinanciering.
Financieel effect: € 100.000 incidenteel nadelig

3. Griffie
Portefeuillehouder: Gemeenteraad
Griffier: I Oosting
Toelichting: De raad wil graag meer en kwalitatief betere ondersteuning vanuit de griffie, zodat de raad goed in positie komt om zijn volksvertegenwoordigende, kaderstellende en controlerende taak goed uit te kunnen voeren. Daarbij is het van belang dat de raad zijn werkgeverstaken naar behoren uitvoert in relatie tot werkdruk. De werkgeverscommissie van de raad heeft onderzoek gedaan naar de formatie bij de griffie en er is een drietal scenario's beoordeeld. Uit dit onderzoek blijkt de structurele en incidentele formatie niet toereikend om de gewenste ondersteuning te bieden. Het doel is om uitbreiding mogelijk te maken. In deze kadernota zijn de incidentele lasten voor 2026 (€ 96.000) bij de bestuurlijke bestedingsvoorstellen verwerkt.
Financieel effect: € 96.000 incidenteel nadelig

4. Mentale weerbaarheid ter voorkoming van schooluitval
Portefeuillehouder: J.B. Jansen
MT lid: A. van der Schuur
Toelichting: Het voorkomen van schooluitval is essentieel voor een kansrijke omgeving. Jongeren worden laagdrempelig benaderd en gecoacht om hun ontwikkeling te bevorderen en mentale problemen te voorkomen. Dit gebeurt via peer-to-peer coaching. Momenteel voert een externe partij dit uit en worden de effecten gemonitord. Voor 2026 wordt onderzocht of deze aanpak wordt voortgezet of aangepast. Hiervoor is € 90.000 nodig.
Financieel effect: € 90.000 incidenteel nadelig

5. Kansencoach
Portefeuillehouder: J.B. Jansen en A.T.J. van Tongeren
MT lid: A. van der Schuur
Toelichting: De inzet van kansencoaches berekenen wij op basis van het aantal leerlingen per school. We financieren ze door cofinanciering van gemeente en schoolbestuur. Door het wegvallen van subsidies is er vanaf 2025 geen dekking. Voor 2025 en 2026 is incidenteel € 210.000 beschikbaar gesteld. We zoeken naar structurele financiering voor de komende jaren.
Financieel effect: € 210.000 incidenteel nadelig

6. Budgetcoach en projectcoördinator Financieel Team
Portefeuillehouder: J.B. Jansen en A.T.J. van Tongeren
MT lid: A. van der Schuur
Toelichting: In 2023 is het project Financieel Team gestart. Dit is een samenwerking tussen Andes en Stichting Sociale Teams Borger-Odoorn. Dit project helpt bij het bestrijden van armoede en het vergroten van financiële zelfredzaamheid en bestaanszekerheid. Voor de kosten van budgetcoaching en de projectcoördinator is €175.000 nodig voor 2026, omdat deze kosten niet in de reguliere begroting zijn opgenomen.
Financieel effect: € 175.000 incidenteel nadelig

7. LEADER bijdrage Oost-Drenthe 2024-2027
Portefeuillehouder: K. Smidt
MT lid: W.J. Zwart
Toelichting: Voor de periode 2024-2027 is door Gedeputeerde Staten van Drenthe een cofinancieringsbijdrage gevraagd voor het LEADER-programma Oost-Drenthe. Hier kunnen weer diverse projecten uit worden bekostigd. De cofinanciering bedraagt € 55.000 per jaar voor een periode van 4 jaar vanaf 2024. Structureel is er voor de LEADER-gelden € 17.000 in onze begroting opgenomen. Daarom is voor 2026 aanvullend € 38.000 nodig.
Financieel effect: € 38.000 incidenteel nadelig

8. Dutch Techzone (DTZ)
Portefeuillehouder: K. Smidt
MT lid: W.J. Zwart
Toelichting: We zijn aangesloten bij de DTZ. Het doel van de DTZ is het creëren van een vruchtbare omgeving waarin bedrijven, onderwijsinstellingen en overheidsinstanties samenwerken om elkaar te versterken en vakmanschap te bevorderen. We doen een bijdrage om dit voort te zetten en er actief onderdeel van uit te blijven maken. Dit kost voor 2026 incidenteel € 26.000 euro.
Financieel effect: € 26.000 incidenteel nadelig

9. Bijdrage programma Vitale Vakantieparken Drenthe 2025-2027
Portefeuillehouder: K. Smidt
MT lid: W.J. Zwart
Toelichting : In 2024 is, met het oog op een eventuele verlenging, het programma 'Vitale Vakantieparken' geëvalueerd. Belangrijkste conclusie van het onderzoek is dat voortzetting van het programma als wenselijk wordt beschouwd. Er is veel geïnvesteerd en kennis opgebouwd. Samenwerking blijkt met het oog op de uitdagingen van groot belang. Voor een toeristische gemeente als Borger-Odoorn is het belangrijk om bij het programma (tot en met 2027) aangehaakt te blijven. Want in onze gemeente speelt de verblijfsrecreatieve sector een prominente rol als je kijkt naar economie en leefbaarheid.
Financieel effect: € 20.000 incidenteel nadelig

10. Beleidsadviseur Openbare Orde en Veiligheid
Portefeuillehouder: J.Seton
MT lid: S. Sibon
Toelichting: De formatie van OOV is niet meegegroeid met de taken die erbij zijn gekomen door nieuwe wetgeving, maar ook door groei van thema’s als weerbaarheid tegen ondermijning, mensenhandel, radicalisering/extremisme, toename inwoners met onbegrepen gedrag, drugsproblematiek, structurele samenwerking zorg en veiligheid (o.a. jeugd). Ook is, door deze ontwikkelingen, het overleg met de politie geïntensiveerd. Daarnaast blijkt uit benchmarkonderzoek dat de formatie van OOV bij Borger-Odoorn veruit het laagste is van alle Drentse gemeenten. Medewerkers komen onvoldoende toe aan alle taken en leveren te weinig in de Drentse samenwerking. Dit levert veiligheidsrisico’s op.
Financieel effect: € 90.000 incidenteel nadelig

11. BOA
Portefeuillehouder: J.Seton
MT lid: S.Sibon
Toelichting : Voor de aanschaf van een digitaal handhavingssysteem voor de BOA’s zijn de geschatte jaarlijkse kosten € 20.000. Dit bedrag is structureel. Dit zijn de kosten voor handhelds, softwaremodules, licenties en onderhoudsondersteuning. Daarnaast willen de BOA capaciteit verhogen, dat kost € 30.000.  Door het gebrek aan structurele middelen stellen we voor dit in 2026 incidenteel te bekostigen.
Financieel effect: € 50.000 incidenteel nadelig

12. Griffie / verkiezingen inwerken nieuwe raad
Portefeuillehouder: Gemeenteraad
Griffier : I Oosting
Toelichting : In verband met de aanstaande gemeenteraadsverkiezingen in 2026, verzoekt de griffier om extra budget voor de gemeenteraad voor verwachte kosten voorafgaand, tijdens en na de verkiezingen. De belangrijkste kostenposten zijn o.a. de vergoedingen voor de informateur en formateur, extra inzet communicatiemiddelen, inzet stemhulp en het inwerkprogramma voor de nieuwe raad. Het doel is om alle noodzakelijke voorbereidende en uitvoerende maatregelen tijdig te kunnen treffen.
Financieel effect: € 65.000  incidenteel nadelig

13. Informatieveiligheid extra kosten
Portefeuillehouder: B.Jansen
MT lid: S.Sibon
Toelichting: De gemeente is een informatie-intensieve organisatie. We beschikken over heel veel gegevens van onze inwoners, bedrijven en de leefomgeving. De digitale mogelijkheden nemen met de komst van nieuwe technieken enorm toe. Maar tegelijk ook de risico’s en de cyberdreigingen. Europese en landelijke wetgeving eisen van landelijke overheden dat ze digitaal weerbaar worden en aan bepaalde voorwaarden moeten voldoen. Dit betekent dat we structureel moeten investeren in informatieveiligheid en privacy. We proberen dit zoveel mogelijk in BOCE-verband te organiseren. Hiervoor is een meerjarig programma opgesteld. Doordat er geen structurele financiële ruimte is, stellen we voor dit in 2026 incidenteel te dekken.  
Financieel effect: € 100.000 incidenteel nadelig

14. Omgevingswet: geluid (aandachtsgebieden) in beeld brengen
Portefeuillehouder: H. Zwiep
MT lid: W.J. Zwart
Toelichting: De Omgevingswet impliceert dat gemeenten in 2026 een ‘BGE’ moeten vaststellen. Dit is de basisgeluidemissie: het stelsel voor monitoring van de geluidontwikkeling op gemeentewegen, waterschapswegen en lokale spoorwegen zonder geluidproductieplafonds. Maar dit onderdeel van de wet is nog niet in werking getreden. Het is ook nog niet zeker wanneer wel en dus is de verplichting er nog niet. In BOCE-verband is ambtelijk overwogen om gezamenlijk wel alvast de BGE te laten opstellen door een adviesbureau om zo staffelkorting te krijgen.
Financieel effect: € 18.000 incidenteel nadelig

15. Volkshuisvestingsprogramma
Portefeuillehouder: H. Zwiep
MT lid: W.J. Zwart
Toelichting:De huidige Woonvisie 2022+ loopt in 2026 af. Daarnaast ligt er het wetsvoorstel ‘Regie versterking volkshuisvesting’. Hierin staat dat een volkshuisvestingsprogramma verplicht is. Dit programma vervangt de woonvisie en krijgt een plek in de beleidscyclus van de Omgevingswet. Deze verplichting geldt volgens het wetsvoorstel vanaf 2026.
Het volkshuisvestingsprogramma richt zich op de huidige woonbehoefte, inclusief zorg- en ondersteuningsbehoeften van aandachtsgroepen en ouderen en voldoende betaalbare woningbouw. Daarnaast moeten we in samenwerking met omliggende gemeenten afspraken maken over de verdeling van sociale huur, middenhuur en huisvesting voor aandachtsgroepen. We stellen voor om in 2026 € 50.000 beschikbaar te stellen voor het begeleiden en het laten opstellen van een volkshuisvestingsprogramma.
Financieel effect: € 50.000 incidenteel nadelig

16. Pilot Tiny houses uitvoeren  
Portefeuillehouder: H. Zwiep
MT lid: W.J. Zwart
Toelichting: In de motie 'Tiny Houses' van 13 juli 2023 werd het college verzocht een pilot voor Tiny Houses op te zetten. Deze pilot sluit aan bij de visie van de gemeente om diversiteit in het woonaanbod te bevorderen en innovatieve oplossingen te ontwikkelen voor huisvestingsvraagstukken. Om hier uitvoering aan te geven is ambtelijke inzet nodig.
Financieel effect: € 10.000 incidenteel nadelig

17. Streektaal op plaatsnaamborden
Portefeuillehouder: K. Smidt
MT lid: E. Rossel
Toelichting: In de motie ‘Streektaal op plaatsnaamborden’ van 21 maart 2024 heeft uw raad aan het college gevraagd om de mogelijkheid te onderzoeken of op de nieuwe ISA-geschikte bebouwde komborden met skylinelogo onder de plaatsnaam in het Nederlands ook de plaatsnaam in het Drents kan worden gerealiseerd.  Een eerste inschatting van de kosten voor vervanging van de bebouwde komborden door tweetalige versies komt uit op ongeveer € 70.000. Dit is een inschatting van de kosten voor de aanschaf van borden. En op enkele locaties nieuwe palen en plaatsingskosten.
Financieel effect: € 70.000 incidenteel nadelig

18. Herijking gezondheidsbeleid incidenteel
Portefeuillehouder: A. van Tongeren
MT lid: A. van der Schuur
Toelichting: Het herijken van het gezondheidsbeleid is belangrijk omdat de gezondheid van de bevolking voortdurend verandert en nieuwe uitdagingen en kansen zich voordoen. Door het beleid regelmatig te evalueren en aan te passen, kunnen we inspelen op actuele ontwikkelingen en trends. Dit zorgt ervoor dat het beleid effectief blijft in het beschermen, bevorderen en bewaken van de gezondheid van de inwoners. De GGD Drenthe heeft in 2024 haar ‘Volksgezondheid Toekomst Verkenning’ afgerond. Het is gewenst om in navolging op deze verkenning binnen 2 jaar het gemeentelijk beleid te herijken.
Financieel effect: € 25.000 incidenteel nadelig

19. Sport- en cultuurgala  
Portefeuillehouder: A. van Tongeren
MT lid: A. van der Schuur
Toelichting: Het sport- en cultuurgala is een gewaardeerd jaarlijks evenement in Borger-Odoorn. Hiermee worden de prestaties van sporters, cultuurmakers en vrijwilligers geëerd en zichtbaar gemaakt. Het bevordert gemeenschapszin en trots binnen de gemeente en vormt een belangrijke schakel naar provinciale erkenning via het Drents sportgala. Maar door aangescherpte bestedingsregels binnen het Gezond en Actief Leven Akkoord is de huidige financiering niet langer verantwoord. Structurele gemeentelijke ondersteuning van € 10.000 is noodzakelijk om het evenement in stand te houden en de maatschappelijke waarde ervan te borgen. Aangezien er geen structurele middelen zijn, stellen we voor om dit in 2026 incidenteel te dekken.
Financieel effect: € 10.000 incidenteel nadelig

20. Werkbudget buurtsportcoaches/cultuurcoaches  
Portefeuillehouder: A. van Tongeren
MT lid: A. van der Schuur
Toelichting: Sinds de start van hun werkzaamheden maken buurtsportcoaches en cultuurcoaches gebruik van rijkssubsidies. Dit doen zij op dit moment via het Gezond Actief Leven Akkoord (GALA). GALA brengt echter meer beperkingen en extra taken met zich mee dan eerdere subsidies. Hierdoor valt een deel van het werkbudget van de buurtsportcoaches niet meer onder deze subsidie. Bovendien is deze subsidie kwetsbaar en niet duurzaam. Daarom vragen wij om een financiële ondersteuning van € 30.000 voor de werkzaamheden van de buurtsport- en cultuurcoaches.
Financieel effect: € 30.000 incidenteel nadelig

21. Ketenaanpak: Overgewicht en obesitas kinderen
Portefeuillehouder: A. van Tongeren
MT lid: A. van der Schuur
Toelichting: Overgewicht en obesitas onder kinderen nemen ook in onze gemeente toe en vragen om gerichte actie. Met tijdelijke financiële ondersteuning van € 50.000 kunnen wij de effectieve programma’s Kind naar Gezond Gewicht (KnGG) en Cool2Bfit voortzetten. Ondanks het wegvallen van landelijke GALA-middelen na 2026. Deze programma’s bieden kinderen en hun gezinnen passende begeleiding op het gebied van leefstijl, voeding en beweging. Zonder deze inzet dreigt het lokale zorg- en ondersteuningsaanbod weg te vallen, met alle gevolgen van dien voor de gezondheid van onze jeugd.
Financieel effect: € 50.000 incidenteel nadelig

22. Borgen ketenaanpakken Preventie en Inclusie
Portefeuillehouder: A. van Tongeren
MT lid: A. van der Schuur
Toelichting: De afgelopen jaren hebben we gewerkt aan het implementeren van de ketenaanpakken: kansrijke start, aanpak overgewicht en obesitas kinderen, Gecombineerde leefstijlinterventie (GLI), Welzijn op recept en Valpreventie. Deze ketenaanpakken zijn samenwerkingsverbanden met partijen uit het veld, zoals fysiotherapeuten, huisartsen en Andes. Deze samenwerkingen opzetten, onderhouden en verbeteren vraagt inspanning van ons als gemeente. Om dit voort te zetten, te verstevigen en te kunnen borgen wordt extra ambtelijke inzet gevraagd.
Financieel effect: € 70.000 incidenteel nadelig

23. Naschoolse activiteiten
Portefeuillehouder: A. van Tongeren
MT lid:A. van der Schuur
Toelichting: Op verzoek van de kinderraad en naar aanleiding van de motie ‘Naschoolse Activiteiten’ is onderzocht of er behoefte is aan naschoolse activiteiten (NSA) in het zandgebied van onze gemeente. Daarnaast is in de begroting voor 2025 het doel opgenomen om het programma Backpack duurzaam te verankeren. De gemeentelijke begroting bevat echter geen incidentele of structurele dekking voor naschoolse activiteiten. Om Backpack toekomstbestendig te maken, hebben wij gezocht naar een oplossing die niet afhankelijk is van de rijksregeling ‘School en Omgeving’. Deze subsidie wordt per school toegekend. Dit leidt tot onzekerheid in de financiering en uitvoering van Backpack. Met een structurele uitbreiding van de capaciteit van buurtsportcoaches zetten wij in op een duurzame, kwalitatief sterke en toekomstbestendige aanpak van NSA en Backpack. Met een duidelijke focus op structurele financiering en samenwerking met lokale partijen. De geschatte jaarlijkse kosten bedragen € 75.000. Aangezien er geen structurele middelen zijn , stellen we voor om dit in 2026 incidenteel te dekken.
Financieel effect: € 75.000 incidenteel nadelig

24. Behouden buurtkamers
Portefeuillehouder: A. van Tongeren
MT lid: A. van der Schuur
Toelichting: Eind vorig jaar zijn de buurtkamers geëvalueerd. Vanuit het platform Wonen-Zorg-Welzijn is het aanbod gedaan om in 2025 een plan te maken voor de doorontwikkeling van de buurtkamers. Het doel is om toe te werken naar duurzaam functionerende buurtkamers in onze gemeente voor inwoners met vragen, maar waar ook ruimte is voor ontmoeting en contact. Voor de kosten van de buurtkamers waren incidentele middelen beschikbaar vanuit de UMO Voorzieningen en zorg dichterbij. Deze middelen zijn vanaf 2026 niet meer beschikbaar. Om de buurtkamers op deze locaties voort te kunnen zetten en door te kunnen ontwikkelen is het nodig om in de volgende begroting structureel middelen beschikbaar te stellen. Aangezien er geen structurele middelen zijn, stellen we voor om dit in 2026 incidenteel te dekken.
Financieel effect: € 75.000 incidenteel nadelig

25. Ketenaanpak: Welzijn op Recept
Portefeuillehouder: A. van Tongeren
MT lid: A. van der Schuur
Toelichting: Het programma Welzijn op Recept helpt de druk op de eerstelijnszorg te verlichten en biedt een waardevolle aanvulling voor inwoners met psychosociale klachten. De recente ontwikkelingen in de huisartsenzorg onderstrepen de urgentie van dit programma. Het is essentieel om de benodigde middelen voor 2026 beschikbaar te stellen om in te spelen op de groeiende vraag en de effectiviteit van het programma voort te zetten.
Financieel effect: € 38.000 incidenteel nadelig

26. Kinderraad  
Portefeuillehouder: J.Seton
MT lid: A. van der Schuur
Toelichting: Sinds 2021 is er een kinderraad. Het doel van de kinderraad is kinderen kennis te laten maken met de werking van de democratie. De kinderraad nemen we hier op een speelse wijze in mee. Ook maken ze kennis met de rollen van de gemeenteraad en wethouders en burgemeester. De kinderraad is in de eerste jaren ondersteund door een trainee en later binnen het sociaal domein. We zien dat structurele ondersteuning van meerwaarde is voor de kinderen, de scholen en het borgen van de continuïteit. Alleen daardoor wordt het een leuke ervaring voor zowel de kinderen als de scholen. Om dit te borgen wordt ambtelijke inzet gevraagd. Er zijn geen structurele middelen. Daarom stellen we voor om dit in 2026 incidenteel te dekken.
Financieel effect: € 15.000 incidenteel nadelig

Nieuwe bestuurlijke bestedingsvoorstellen Begroting 2026
Na de vaststelling van de Kadernota is er nog een aantal aanvullende bestedingsvoorstellen voor beleidsintensivering (DPL), deze zijn in de onderstaande tabel opgenomen en toegelicht.  

Onderstaande zaken zijn toegevoegd sinds de Kadernota 2026:

Beleidsmatige voorstellen uit DPL begroting 2026

Structureel

Incidenteel

27

Evaluatie verzelfstandiging zwembaden  

25.000

28

Gebiedsontwikkeling Nieuw Buinen / NSL

350.000

29

Bijdrage Programma ontwikkelperspectief Zuid- en Oost- Drenthe

25.000

30

Doorfietsroute Emmen - Borger (WOKT)

pm

31

Regiodeal  Vrijetijdseconomie en Verhalen

63.000

32

Voortzetting Samenwerkingsovereenkomst  Dutch Techzone (te gebruiken in 2027-2029) 

84.000

Totaal voorstellen na de Kadernonota 

0

547.000

TOTAAL Bestuurlijke Voorstellen Begroting 2026

0

2.408.000

Het totaal bedrag bedraagt € 2.408.000. Dit wordt voor een bedrag van € 2.108.000 gedekt door een bijdrage uit de VAR en voor € 300.000 uit een overheveling van knop 1 Begrotingssaldo.   

27. Evaluatie verzelfstandiging zwembaden:
Portefeuillehouder: A.van Tongeren
MT lid: A. van der Schuur
Per 1 januari 2019 zijn de 3 zwembaden ondergebracht bij de Zwembaden BV Borger-Doorn. Als gemeente zijn we enig aandeelhouder. Er is toen een overeenkomst van 10 jaar afgesloten. De overeenkomst loopt tot 1 januari 2029 met de zwembaden BV.
Wij gaan in 2026 en 2027 evalueren hoe de verzelfstandiging is verlopen.  
Hiervoor € 25.000, - nodig.
Financieel effect : € 25.000 incidenteel nadelig

28. Gebiedsontwikkeling Nieuw Buinen
Portefeuillehouder: H. Zwiep
MT lid: L. Bennema
De komst van de Nedersaksenlijn heeft grote gevolgen voor de gebiedsontwikkeling Nieuw Buinen. Enerzijds die van de mogelijke ruimtelijke consequenties en anderzijds die van de manier waarop we de participatie van bewoners van Nieuw-Buinen bij het proces willen vormgeven. Als basis voor beide trajecten is door het Drents Trendbureau (CMO Stam) een brede welvaart analyse gemaakt. Inhoudelijk gaan we aan de slag vanuit het begrip ‘toekomstige brede welvaart Nieuw Buinen’ en richten ons vizier daarbij op de periode tot en voorbij 2050.  

We willen de toekomst verkennen door de brede welvaart thema’s te verdiepen en te verbeelden. We gaan ons een voorstelling maken van de toekomst van Nieuw-Buinen door te kijken naar de toekomst van ecologische, economische en sociaal-culturele vraagstukken die het gebied gaan raken. Om dit te realiseren zijn middelen nodig voor: participatie, bijdrage MIRT, verbindende, verdiepende en verbeeldende initiatieven. We stellen voor om in deze begroting een bedrag van € 350.000 beschikbaar te stellen en dit bedrag te storten in de bestemmingsreserve Nedersaksenlijn.

Bij de behandeling van de Kadernota 2026 heeft uw raad de motie Nedersaksenlijn aangenomen. In deze motie verzoekt uw raad het college om een startnotitie uit te werken met een plan en bij de Berap 2026 I benodigde middelen beschikbaar te stellen en bij de begroting 2027 een bestemmingsreserve Nedersaksenlijn in te stellen. We zien als college dat nadat het Rijk middelen voor de Nedersaksenlijn beschikbaar heeft gesteld, dat de gebiedsontwikkeling in een stroomversnelling komt. We willen daarom als college in deze begroting alvast voorstellen om al middelen beschikbaar te stellen en een bestemmingsreserve in te stellen. Dit maakt het mogelijk om de komende periode voortvarend de gebiedsontwikkeling op te pakken.
Financieel effect : € 350.000 incidenteel nadelig

29. Bijdrage Programma ontwikkelperspectief Zuid- en Oost- Drenthe
Het ontwikkelperspectief Zuid- en Oost-Drenthe is een strategisch project dat wordt uitgevoerd door de gemeenten Borger-Odoorn, Coevorden, Emmen en Hoogeveen en de Provincie Drenthe. Het ontwikkelperspectief is bedoeld om een gezamenlijke visie en aanpak te ontwikkelen voor de toekomst van Zuid- en Oost Drenthe. Het project richt zich op het versterken van de ruimtelijke, economische en sociale structuur van de regio in 2050. In deze begroting stellen we voor om hiervoor incidenteel € 25.000 beschikbaar te stellen.
Financieel effect: € 25.000 incidenteel nadelig   

30. Doorfietsroute Emmen - Borger (WOKT)
Woningbouw op Korte Termijn (WOKT) is gericht op infrastructurele voorzieningen ten behoeve van woningbouw. Met de provincie Drenthe hebben we onderzocht subsidiemogelijkheden zijn voor de doorfietsroute Emmen-Borger. Deze doorfietsroute vergt een forse investering (ruim € 8 miljoen) en het is een unieke kans dat Rijk en Provincie Drenthe fors kunnen bijdragen aan deze route. We hebben een aanvraag voor deze subsidie ingediend. Een essentiële voorwaarde voor de subsidie is cofinanciering. De verwachting is dat voor 1 november 2025 er meer duidelijkheid komt of onze gemeente in aanmerking komt voor deze subsidie en ook hoeveel subsidie we dan kunnen krijgen en welk bedrag we als gemeente dan zelf dienen bij te dragen. Ook is op dit moment niet duidelijk wanneer de cofinanciering gerealiseerd dient te worden: in deze bestuursperiode of de volgende bestuursperiode. Indicatief noemen we de bijdrage van onze gemeente een bedrag van € 1,7 miljoen. Dit betekent dat Rijk en Provincie dan ruim € 6 miljoen bijdragen. In deze begroting ramen we: PM. Afhankelijk van de antwoorden op de bovengenoemde vragen, komen we in BERAP 2025 II met een voorstel.
Financieel effect: PM    

31. Regiodeal: Vrije tijd en Verhalen van het Landschap
Portefeuillehouder: K. Smidt
MT lid: W.J. Zwart
De Regio Deal Zuid- en Oost-Drenthe richt zich op brede welvaart. Daarbij ligt de focus op het welzijn van de inwoners van de regio. Een van de acht thema’s in de brede welvaartsmonitor is Arbeid & Vrijetijd. Het gaat hier om vrijetijd die bijdraagt aan ons welzijn en welbevinden doordat we bewegen, ontspannen, relaties aangaan, inspiratie opdoen, iets maken, plezier hebben of ons inzetten voor de samenleving.

De totale projectkosten voor alle gemeenten is ruim € 5 miljoen, waarvan voor de gemeente Borger-Odoorn voor drie onderdelen ruim € 1,2 miljoen beschikbaar is. Voor alle vijf gemeenten gezamenlijk (inclusief Borger-Odoorn is aanvullend nog € 800.000 beschikbaar. Voor de gemeente Borger-Odoorn bedraagt de cofinanciering € 63.440. Voorgesteld wordt om in deze begroting 2026 deze middelen beschikbaar te stellen.
Financieel effect: € 63.440 incidenteel nadelig

32. Voortzetting Samenwerkingsovereenkomst  Dutch TechZone (2027-2030)
Portefeuillehouder: K. Smidt
MT lid: W.J. Juurt
De Dutch Techzone  is een samenwerking van onderwijs, bedrijfsleven en overheden in de regio Coevorden, Emmen, Hoogeveen, Hardenberg, onze gemeente met ondersteuning van de provincie Drenthe. Per 1 januari 2026 gaan de provincie Overijssel en het ministerie van Economische Zaken ook ondersteuning bieden. De samenwerking is voor de zomer van 2025 geëvalueerd. De conclusie is dat de samenwerking een meerwaarde heeft voor het stimuleren van de maakindustrie en excellent vakmanschap. We stellen voor voortzetting de strategische samenwerking voor te zetten en voor de periode 2027-2030 in totaal € 84.000 beschikbaar te stellen.     

Deze pagina is gebouwd op 09/30/2025 08:47:33 met de export van 09/30/2025 08:38:41