Paragrafen

Weerstandsvermogen

Hieronder is een overzicht gegeven van de niet geraamde risico’s. Per onderdeel is een bedrag ingeschat voor het risico dat zich kan voordoen. Dit bedrag wordt vervolgens vermenigvuldigd met de kans dat het risico zich voordoet (zeer klein =10%, klein = 30%, gemiddeld = 50%). Als de kans groter is dan 50% wordt hiervoor een bedrag in de begroting geraamd.

Nr.

Omschrijving

Bedrag

Kans

Risicobedrag

1

Gronden bij de gemeente

4.400.000

30%

1.320.000

2

Vastgoed

2.000.000

50%

1.000.000

3

Decentralisaties/sociaal domein

200.000

50%

100.000

4

Gemeenschappelijke Regelingen

1.400.000

50%

700.000

5

Accres Gemeentefonds

1.500.000

10%

150.000

6

Grondexploitatie grondbedrijf

180.000

30%

54.000

7

Btw-compensatiefonds

200.000

50%

100.000

8

Leningen BBZ

150.000

50%

75.000

9

Verzekeringen

200.000

30%

60.000

10

Juridische procedures

200.000

50%

100.000

11

Garantieverplichtingen

250.000

10%

25.000

12

Rente

150.000

30%

45.000

13

Bodemsanering

100.000

30%

30.000

14

Planschade

100.000

30%

30.000

15

Cybercrime

4.000.000

10%

400.000

16

Arbeidsmarktproblematiek

500.000

50%

250.000

17

Inflatie > stelpost indexatie

2.400.000

50%

1.200.000

Totaal

17.930.000

5.639.000

Algemeen
Ten opzichte van de begroting 2025 is het totale bedrag licht toegenomen en per saldo is na het kanspercentage het risicobedrag licht afgenomen. Het totale risicobedrag is in deze begroting (€ 5,6 miljoen) iets hoger dan de begroting 2025 (€ 5,3 miljoen). Dit komt doordat we als gemeente meer vastgoed hebben en het risico op afwaardering is dan ook hoger. Daarnaast zijn enkele bestaande risico's geactualiseerd.

De belangrijkste bestaande risicobedragen (groter dan € 250.000) worden hierna toegelicht.

Gronden bij de gemeente (1)
Dit betreft de boekwaarde van de gronden die nog niet in productie zijn genomen (de Nog niet In Exploitatie Genomen Gronden (NIEGG)) en de overige gronden zoals cultuurgronden. De NIEGG zijn wel aangekocht met de bedoeling om deze te zijner tijd te ontwikkelen en in het Grondbedrijf op te nemen. Het grootste risico met betrekking tot deze gronden is dat één of meerdere plannen niet in productie kunnen worden genomen en dat de actuele boekwaarde moet worden verlaagd tot bijvoorbeeld de landbouwwaarde.

In het verleden is het risicobedrag berekend op basis van de restant boekwaarde van de nog niet in productie genomen gronden. Dit is een algemene methode. In deze begroting hebben we specifiek beoordeeld welke gronden niet tegen landbouwwaarde zijn gewaardeerd en waar de gemeente een risico loopt op afwaardering. Deze specifieke methode geeft beter inzicht in de risico's dan de algemene methode.

Het bedrag waarover we risico's lopen bedraagt € 4,4 miljoen. Dit betreft o.a. het Strijkijzer en de gronden voor dagrecreatie in Borger. Voor deze specifieke gronden maken we een visie Borger West en daarna zal blijken welke mogelijkheden en kansen, maar ook welke risico's er voor deze gronden zijn.

Het risico dat een plan niet in productie wordt genomen en moet worden afgewaardeerd wordt gezien als gemiddeld (= 30%) waardoor voor dit onderdeel € 1.320.000 als uiteindelijk risico wordt geraamd.

Vastgoed (2)
De gemeente bezit zowel maatschappelijk als strategisch vastgoed. Dit vastgoed kan soms ‘onder water’ staan wanneer de boekwaarde hoger is dan de marktwaarde. Op dit moment is de marktwaarde hoger dan de boekwaarde maar het risico bestaat dat in de toekomst op de boekwaarde van deze strategische gronden en panden moet worden afgeboekt als gevolg van een lagere marktwaarde. Op grond van de huidige situatie is niet tot afwaardering overgegaan en volstaat opname in de risicoparagraaf.
De boekwaarde van strategisch vastgoed gronden en panden bedraagt € 2 miljoen. Het risico op afwaardering is 50%, zodat het risico, € 1 miljoen bedraagt. 

Gemeenschappelijke Regelingen (4)
Met betrekking tot de Gemeenschappelijke Regelingen loopt de gemeente het risico dat hogere financiële tekorten achteraf door de deelnemende gemeenten moeten worden bijgepast. Dit risicobedrag wordt jaarlijks geactualiseerd op basis van onze bijdrage aan de 7 belangrijkste Gemeenschappelijke Regelingen (VRD, GGD, RUD, Emco, Wedeka,  Recreatieschap Drenthe en Publiek Vervoer).

Het risicobedrag wordt ingeschat op € 1.400.000 van het totaalbedrag van afgerond € 5,6 miljoen dat in 2025 aan de 7 genoemde Gemeenschappelijke Regelingen als gemeentelijke bijdrage is verschuldigd. De kans dat het risico zich voordoet wordt ingeschat op 50% (= € 700.000).

Cybercrime (15)
Het risico van cybercrime betreft het risico dat criminelen ongeautoriseerd toegang krijgen tot de data van organisaties en systemen platleggen waardoor deze niet meer bij hun eigen gegevens kunnen. Om weer toegang tot de eigen gegevens te krijgen wordt er vervolgens "losgeld" geëist. Ervaringscijfers leren dat de schade van een dergelijke aanval kan oplopen tot circa € 155 per inwoner. De kans dat een dergelijke aanval zich voordoet wordt ingeschat op 10%.

Arbeidsmarktproblematiek (16)
Een nieuw onderkend risico betreft het risico van de arbeidsmarktproblematiek. In de huidige arbeidsmarkt wordt het steeds lastiger om bepaalde vacatures in te vullen. De vraag is groot terwijl het aanbod onder druk staat. Het risico bestaat dat onze dienstverlening door deze ontwikkeling in gevaar komt en we hogere kosten moeten maken voor werving en selectie of externe inhuur.

Inflatie (17)
Een tweede nieuw onderkend risico is het risico van loon- en prijsstijgingen welke de in de begroting opgenomen stelpost voor indexatie overschrijden. We hebben het risico globaal geraamd op 6% van het niet geïndexeerde deel van de begrote lasten.

Deze pagina is gebouwd op 09/30/2025 08:47:33 met de export van 09/30/2025 08:38:41