Areaal wegen
In onderstaande tabel zijn de weglengten van de verschillende typen verharde wegen weergegeven.
Omschrijving | Aantal km 2026 |
|---|---|
Doorgaande wegen | 143 |
Kernontsluitingswegen | 61 |
Woonstraten | 89 |
Landbouwontsluitingswegen | 52 |
Landbouwwegen | 153 |
Fietspaden | 138 |
Voetpaden | 87 |
Stand van zaken wegenonderhoud
In onderstaande tabel is de stand van zaken met betrekking tot het wegonderhoud zichtbaar.
Wegfunctie | Op orde |
|---|---|
Doorgaande wegen | 90 % |
Kernontsluitingswegen | 75 % |
Woonstraten | 65 % |
Fietspaden | 70 % |
Voetpaden | 75 % |
Landbouwontsluitingswegen | 35 % |
Landbouwwegen | 15 % |
Beleid wegenonderhoud 2025-2029
Uitgangspunt voor het onderhoud van de wegen is gemiddeld kwaliteitsniveau C (laag). Voor de doorgaande asfaltwegen wordt niveau B (basis) aangehouden en bij de plattelandswegen kwaliteitsniveau D (erg laag).
Van inspectie naar meerjarenplanning REAL
Alle openbare verhardingen zijn opgenomen in het beheersysteem OBSURV.
Afhankelijk van de verharding wordt deze jaarlijks of eens per twee jaar visueel
geïnspecteerd volgens de CROW-systematiek (publicatie 147). Uit deze inspectiegegevens ontstaat een technische en financiële onderhoudslijst voor de komende drie jaar: de meerjarenplanning REAL. Ieder voorjaar - na de weginspecties - wordt deze meerjarenplanning aangepast, afgestemd met de andere vakgebieden, en vastgesteld door het college. Deze lijst vormt de basis voor het jaarlijkse onderhoudsinvesteringsprogramma, dat in mei ter informatie aan de gemeenteraad wordt aangeboden. Conform het inkoop- en aanbestedingsbeleid worden de projecten in de markt gezet.
Prioriteringssysteem
Om verantwoorde keuzes te kunnen maken uit de lijst van wegenprojecten is een eigen prioriteringssysteem ontwikkeld dat door de gemeenteraad is vastgesteld op 22 mei 2025. Verkeersveiligheid, de kans op mogelijke schadeclaims, comfort en de gevolgkosten bij uitstel van onderhoud zijn betrokken in deze systematiek. Immers, een weg kan er goed uitzien terwijl uitstel van onderhoud leidt tot hogere kosten op langere termijn. De plattelandswegen hebben een eigen prioriteringssysteem, waarbij ook wordt gekeken naar het fietsverkeer en recreatief gebruik.
Speerpunt groot onderhoud 2026
1. Zuiderstraat (Zuidelijke 2/3e weg - Hoofdstraat) Buinerveen
Dit plan voorziet in het herstraten van de klinkerverharding en het realiseren van extra verkeersmaatregelen conform het SPV-risicothema Snelheid in het verkeer: 30 km/u-wegen. Het project kent een uitvoerig participatieproces dat al in 2025 is opgestart.
Financiën
Op basis van ons wegenareaal is jaarlijks een budget van € 2.870.000 noodzakelijk om de verhardingen volgens de afgesproken kwaliteitsniveaus te onderhouden. Het wegenbudget sluit hier bij aan. Jaarlijks wordt ca. € 400.000 besteed aan onderhoud van plattelandswegen. Afgesproken is dat restkredieten weer ingezet worden voor groot onderhoud wegen. Hieraan ligt een collegebesluit ten grondslag.
